دسته بندی نشده, مقالات آموزشی

موارد استفاده از پیچ و مهره گالوانیزه گرم

مقدمه

پیچ و مهره‌ها به دلیل کاربرد کلیدی خود در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بسیاری از صنایع به دلیل شرایط مختلف نظیر دما، رطوبت و جابجایی‌های فراوان قطعات، وجود پیچ و مهره‌های مقاوم بسیار مهم است. پیچ و مهره‌هایی که به روش‌های مختلف مقاوم سازی می‌شوند که ما در این مطلب به روش گالوانیزه و کاربرد آن اشاره خواهیم کرد. موارد استفاده از پیچ‌ومهره گالوانیزه گرم در صنعت بسیار گسترده بوده که سازه‌های متحرک فلزی یکی از آن‌ها می‌باشد. برای آگاهی از کاربرد پیچ و مهره گالوانیزه به ادامه مطلب توجه کنید.

موارد استفاده از پیچ‌ومهره گالوانیزه گرم

پیچ و مهره گالوانیزه گرم معمولا در قطعاتی بکار گرفته می‌شوند که در معرض رطوبت، گرما، سرما، نور و غیره قرار دارند. معمولا قطعات در این شرایط دچار فرسایش و خوردگی شده که پیچ و مهره‌های گالوانیزه گرم به دلیل مقاوم بودنشان در برابر خوردگی این مشکل را تا حد زیادی برطرف می‌کنند.

صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی یکی از موارد استفاده از پیچ‌ومهره گالوانیزه گرم است. در پتروشیمی به دلیل وجودگرمای زیاد، قطعات معمولا به سرعت فرسوده یا دچار خوردگی می‌شوند. از این رو پیچ و مهره‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارند، بهترین گزینه برای استفاده می‌باشند.

صنعت پل‌سازی

سازه‌های فلزی نظیر پل‌های متحرک به دلیل جابجایی‌های مکرر دچار فرسودگی و خوردگی می‌شوند. همچنین به دلیل باز بودن فضای اطراف پل‌ها و وزش باد، اتصالات فلزی دچار زنگ زدگی و فرسایش می‌شوند. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و انجام روش‌های مقاوم‌سازی، پیچ و مهره‌های گالوانیزه توانسته‌اند این مشکل را برطرف کرده و طول عمر سازه‌ها را بالا ببرند.

راه‌سازی

یکی دیگر از موارد استفاده از پیچ‌ومهره گالوانیزه گرم راه‌سازی است. تقریبا بیشتر جاده‌ها دارای گاردریل و تیرهای چراغ برق هستند. این سازه‌ها به دلیل قرار داشتن در برابر وزش باد، باران، رطوبت، گرما و سرما معمولا دچار فرسایش می‌شوند. از این رو سازندگان با استفاده از قطعات و پیچ و مهره‌های گالوانیزه توانسته‌اند این مشکل را برطرف کنند و آن‌ها را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم کنند.

سازه‌های ساحلی و بندرگاهی

سازه‌های ساحلی معمولا به دلیل انتقال مکرر آب دچار خوردگی می‌شوند. جریان آب به مرور زمان بدنه سازه‌ها را دچار فرسودگی و ساییدگی کرده که این امر لزوم استفاده از پیچ و مهره‌ها و قطعات گالوانیزه را در این صنعت افزایش داده است. همچنین شوری آب و درصد نمک بالا منجر به تسریع خوردگی سازه‌های فولادی در اسکله و بنادر می‌شود که پیچ و مهره‌های گالوانیزه این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده‌اند.

سخن پایانی

پیچ و مهره‌ها به دلیل کارایی بالای خود در بیشتر صنایع بکار گرفته می‌شوند. شرایط خاص برخی از صنایع مانند پتروشیمی که دمای بالای محیط باعث فرسودگی زودهنگام قطعات می‌شود لزوم استفاده از پیچ و مهره‌های گالوانیزه را در این صنعت افزایش داده است. ما در این مطلب موارد استفاده از پیچ‌ومهره گالوانیزه گرم را به طور مختصر توضیح دادیم و به ویژگی منحصربفرد آن که مقاومت بالا در برابر خوردگی است اشاره کردیم.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *