مقالات آموزشی

اصول تراش پیچ و مهره

اصول تراش پیچ و مهره:

تراش پیچ و مهره یکی از مراحل اساسی تولید این قطعات است. اگر در این مرحله پیچ و مهره به‌خوبی و با استاندارد موردنظر تولید نشوند درواقع دارای کارایی لازم نخواهند بود. در روند انجام ساخت پیچ و مهره ابتدا پیچ داخلی طراحی و برشکاری می­شود. پیچ داخلی درواقع همان مهره است، برشکاری دندانه­های مهره بستگی به نوع دندانه­های پیچ دارد و طبق برش و طراحی پیچ، مهره موردنظر نیز ساخته می­شود.

روش ساخت مهره و پیچ

برای اینکه مهره­ای را برای پیچ مشخصی بسازیم ابتدا لازم است که آن را به‌اندازه معینی با مته سوراخ کرده و یا با استفاده از دستگاه قلاویز تراش­های موردنیاز آن را انجام دهیم. برای تراشکاری روی سطح پیچ ابتدا باید قطر مته یا اندازه داخلی مهره محاسبه شود، سپس به‌اندازه قطر داخل مهره سوراخ و تراشکاری می­شود.
فضای لقی چیست؟

یکی از اصول ساخت مهره و پیچ در نظر گرفتن فضایی به نام فضای لقی است. یعنی میان قطر داخلی پیچ و قطر داخلی مهره باید فضای آزادی قرار داشته باشد تا پیچ بتواند به‌راحتی درون مهره قرار بگیرد. این معیار یکی از مهم‌ترین فاکتورهای طراحی پیچ و مهره است. مقدار فضای آزاد برای پیچ و مهره­هایی با جنس­های متفاوت فرق می­کند. این مقدار برای فلزات معمولی مانند فولاد کم‌کربن و آلیاژهای مس به‌اندازه گودی دنده انتخاب می­شود. مقدار فضای آزاد برای فلزات سخت از هر طرف برابر در نظر گرفته می­شود. برای دستیابی به این فضای موردنظر مهره را با مته­ای که قطرش از قطر داخلی پیچ بزرگ‌تر است سوراخ کرده و فضای لازم را به وجود می آوریم، درنتیجه مهره می­تواند به‌راحتی روی پیچ حرکت کند. این عمل از شکستن قلاویز نیز جلوگیری می­کند.

اجزاء مختلف پیچ:

برای یک تراشکاری دقیق و اصولی نیاز است اجزای مختلف پیچ را به‌خوبی بشناسیم تا بتوانیم نسبت‌های دقیق آن‌ها را تعیین کنیم. این اجزا عبارت‌اند است:

1. قطر خارجی

2. ارتفاع یا گودی دندانه

3.قطر داخلی

4.تعداد دندانه

5. گام یا تقسیم دندانه

6. تارک

7. پهنای ته دندانه

8.قطر متوسط

9. گام محوری پیچ

ماشین‌آلات تولید پیچ:

ماشین­هایی که تولید پیچ و مهره­ها را انجام می­دهند به چندین شکل وجود دارند.

ماشین تک قالب
ماشین سه ضرب

ماشین سه قالب سه ضرب

ماشین‌های چهار قالب چهارضرب

نحوه تولید پیچ:

دستگاه­های تولید پیچ طی یک عملیات پرس‌کاری ماده اولیه را طی چند مرحله به شکل نهایی تولید می­کنند. فرم دهی محصولات تولیده شده توسط قالب مخصوص صورت می­گیرد. ساقه پیچ به وسیله قالب ثابت و کله پیچ به وسیله قالب متحرک شکل­گیری می­شوند. یکی از مراحل تولید و تراش پیچ و مهره پرس‌کاری است. ماشین پرس به صورت ضربه­های افقی طی چند مرحله پیچ و مهره را به شکل موردنظر تولید می­کند.

انواع پرس کاری

پرس‌کاری به دو صورت سرد و گرم انجام می­شود. برای قطعاتی تا قطر 24 میلی‌متر از پرس سرد و قطعات با قطر بالاتر از پرس گرم استفاده می­شود. طراحی شیار و نوع پرس و میزان ضربه­ها برای فرم دهی به قطعات برای مواد نرم و سخت متفاوت است. همه قطعات ساخته شده به یک روش تولید نمی­شوند.
نوع دندانه های تراش

نوع دندانه­های تراش بستگی به نوع پیچ و کاربرد آن دارد. طی مراحل تراشکاری ابتدا تراش داخلی یعنی مهره انجام می­شود. پس از تراش مهره متناسب با آن پیچ تراشکاری می­شود. نسبت پیچ و مهره و مشخصات آن‌ها از قبیل کاربرد، شکل طراحی، عمق شیارها، ارتفاع شیارها و دیگر اطلاعات آن‌ها قبل از تراشکاری تعیین می­شوند. شیارها معمولاً به شکل­های مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره بر روی سطوح موردنظر ایجاد می­شوند.

مراحل تراشکاری پیچ:

1. رو تراشی پیچ و داخل تراشی مهره

2. ایجاد پخ در ابتدای پیچ و مهره

3. آماده‌سازی قطعه موردنظر پیچ یا مهره

4. تعیین محسابت ضروری که عبارت‌اند از : ارتفاع دندانه، اندازه سطح تخت سروته دندانه، تعیین سرعت برش با توجه به جنس قطعه مورد نظر، تعیین تعداد دور دستگاه با توجه به‌سرعت برش

5. قرار دادن رنده تراش پیچ مناسب با رزوه موردنظر

6. تنظیم گام موردنظر در دستگاه با توجه به مشخصات تعیین شده توسط اهرم‌ها

7. اتصال رنده پیچ تراشی به قلم­گیر

8. تنظیم تعداد دور دستگاه

9. شروع به کار اهرم

10. اتصال مهره دوپارچه با دستگاه برای تراش

11. تعیین مقدار بار اولیه برای دستگاه برشکاری

12. شروع اولین مرحله براده برداری و تراشکاری پیچ یا مهره

13. تکمیل برش پیچ و مهره توسط دستگاه تا انتها

14. کنترل رزوه تراشکاری شده بر روی پیچ و مهره

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *