مقالات آموزشی

پیچ خشکه  8.8

پیچ خشکه 8.8 یکی از اصطلاحاتی است که معرفی کننده ویژگی‌های پیچ و مهره بوده و می تواند اطلاعات کاملی در مورد مشخصات فنی محصول و همچنین کاربرد آن در اختیار ما قرار دهد. این اصطلاح در حقیقت نشان دهنده استفاده از فولاد با کربن متوسط و میزان استحکام پایین‌تر نسبت به گرید ۱۰ و گرید ۱۲ است. بنابراین عملاً کاربرد پیچ خشکه را برای برخی موارد خاص محدود می‌کند و در برخی موارد محصولات جایگزین به جای آن استفاده می شود.

پیچ خشکه 8.8 یعنی چه؟

فولاد به کار گرفته شده در ساخت محصولات فلزی با توجه به مقدار کربن استفاده شده در ساخت آنها به گریدهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که به عنوان یک معیار برای شناسایی بیشتر آنها شناخته می شود. در حال حاضر محصولاتی که به عنوان پیچ خشک شناخته می شوند در سه گروه هستند:

  • پیچ خشکه 8.8: در ساخت بدنه این محصولات از فولاد با کربن کم استفاده شده است که مطابق با استاندارد DIN931 تولید می شوند. این پیچ ها توانایی تحمل وزنی معادل با ۸۰ کیلوگرم را دارند که حاصل ضرب عدد صحیح آنها در عدد ۱۰ است.
  • پیچ خشکه ۱۰: فولاد استفاده شده در ساخت بدنه این پیچ و مهره حاوی کربن متوسط است که استحکام آن نسبت به کلاس ۸ بیشتر است و توانایی تحمل وزنی معادل با ۱۰۰ کیلوگرم را دارد. معمولا این پیچ ها در برخی صنایع بزرگ و سنگین استفاده می شوند و کاربرد آنها تابع طراحی بدنه و شکل رزوه استفاده شده در آنهاست.
  • پیچ خشکه ۱۲: در حال حاضر به عنوان محکم ترین و سخت ترین نوع پیچ و مهره در بازار شناخته می شود که توانایی تحمل وزن ۱۲۰ کیلوگرم را دارد و در آن از فولاد با کربن متوسط استفاده شده است. این محصول به همان اندازه که استحکام تنشی بالایی دارد استحکام خمشی کمی داشته و ترد و شکننده است.

فاکتورهای مهم در انتخاب پیچ خشکه کلاس ۸

در عرف بازار برای پیچ خشکه ۸ از لفظ کلاس ۸ استفاده می شود که می تواند مشخص کننده تمامی ویژگی‌های آن باشد. اما در این بین کارخانه های تولید کننده پیچ و مهره ویژگی های دیگری هم برای آنها در نظر گرفته اند که این ویژگی ها در انتخاب محصول تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال طول گام این محصولات از یک میلی متر تا ۶ میلی متر متغیر است که طبیعتاً شکل ظاهری پیچ را تغییر داده و روی انتخاب آن تاثیر گذار است.

موضوع دیگری که شما به هنگام انتخاب پیچ خشکه 8.8 باید آن را در نظر بگیرید، تمام رزوه یا نیم رزوه بودن آن است که با توجه به محلی که به دنبال سفت کردن و اتصال آنها هستید مشخص می‌شود. در ضمن طراحی قسمت گل پیچ هم برای این محصولات متنوع و متغیر بوده که بر مبنای نیاز شما تعیین می شود.

امیدواریم این اطلاعات به شما در انتخاب محصول و ویژگی‌های فنی آن کمک کرده باشد، اما برای اطلاعات دقیق تر می توانید با ما در تماس باشید و اطلاعاتی در مورد قیمت محصول و شرایط استفاده از آن را هم بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *