مقالات آموزشی

ابزار تعمیر رزوه

رزوه چیست؟

رزوه به شیارهایی گفته می­شود که به وسیله­ دستگاه­های صنعتی بر روی سطح پیچ و مهره ایجاد می­شود. رزوه­ها باعث می­شوند که این قطعات به خوبی بر روی سطوح قرار گرفته و استحکام مورد نیاز را ایجاد کنند. رزوه­ها به شکل­های گوناگون بر روی سطوح تراشکاری می­شوند. رزوه­های بلند، کوتاه، عمیق و سطحی نمونه­هایی از آنها هستند.
قلاویز چیست؟

دستگاهی که این شیارها را بر روی سطح پیچ و مهره ایجاد می­کند قلاویز و حدید نام دارد. قلاویز وظیفه ایجاد رزوه بر روی پیچ و حدید ایجاد رزوه بر روی مهره را بر عهده دارند. این ابزار به دو شکل دستی و برقی در کارگاه­های تولیدی وجود دارند.
فرسودگی پیچ و مهره

طبیعی است که پیچ و مهره نیز مانند همه­ی قطعات صنعتی پس از مدت زمانی از استفاده دچار فرسودگی می­شوند. گاهی این قطعات برای مصارف خانگی به کار می­روند که بر این اساس به راحتی می­توان آنها را تعویض کرد. اما زمانی که پیچ و مهره در محیطهای صنعتی مورد استفاده قرار می­گیرند به راحتی قابل تعویض نیستند و نیاز به تعمیر آنها است.

در صنعت ابزاری برای تعمیر پیچ و مهره­ها وجود دارد.

ابزار تعمیر رزوه:

ابزار تعمیر رزوه

ابزار تعمیر رزوه­ها وظیفه اصلاح و یا صافکاری آنها را بر عهده دارند. به وسیله این ابزار پیچ یا مهره سوهان کاری و اره­کاری می­شوند. یک نوع از این ابزار شبیه به پیچ و مهره هستند. با این تفاوت که شیارهای آنها مانند رزوه­های پیچ و مهره­ها واضح نیستند. در این وسیه باید دقت شود که شیارهای سوهان­ها با شیارهای پیچ کاملا موازی باشند.

یکی دیگر از این ابزار کاربردی هلی کوئیل یا بوش فنری فولادی است. این دستگاه ابزار تعمیر و ترمیم رزوه­های هرز در جای پیچ به صورت دائمی، با کیفیت و دقت بسیار بالا است.

از ویژگی­های این وسیله می­توان به سهولت کار، سبک بودن دستگاه و کوچک بودن آن برای راحتی جابجایی اشاره کرد.

قطعات دستگاه هلی کوئیل:

این دستگاه شامل سه قطعه است:

1.قلاویز غیر استاندارد

2. لوله و غلاف تزریق بوش

3. بوش فنری فولادی

مغزهای این دستگاه مفتولی از جنس فولاد ضد زنگ هستند که به صورت فنر پیچیده شده و قابلیت جایگزینی کلیه رزوه­های پیچ و مهره را دارا است.

نحوه استفاده از دستگاه هلی کوئیل:

در ابتدا باید مشخصات پیچ و مهره هرز شده تعیین شود. مشخصاتی مانند قطر، دهانه، نوع رزوه، سایز و اندازه های پیچ و مهره اهمیت بسزایی دارند. با داشتن این مشخصات ابزار مربوط به تعمیر مشخص می­شود.

در مرحله بعد محلی که پیچ قرار دارد قلاویز می­شود تا ایرادات آن نقطه بر طرف شود. بوش در درون غلاف تزریق قرار می­گیرد، سپس غلاف حرکت داده می­شود تا بوش مانند پیچ در رزوه­ها قرار بگیرد. با پیچاندن بوش رزوه مورد نظر تعمیر می­شود.

موارد استفاده هلی کوئیل:

1.تولید قطعات جدید در فلزات سبک

2.تعمیر رزوه صدمه دیده و بازسازی قطعات از رده خارج

3.استفاده درکارگاه­های متالوژی، شیمیایی، فلزکاری و ماشین سازی

نکاتی برای کیفیت بهتر کار:

1.خار فنر از نظر شکستگی و سلامت بررسی شود.

2.دنده­های فنر در جای پیچ همگی به طور صحیح در جای خود قرار بگیرند

3.استفاده از پیچ سالم یکی از نکات مهم برای بهره­وری بهتر است.

4.6/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *